June 17, 2010 @ 1:52 PM + comments
Kebahagian. Make It Happen.


Manusia dan penapis. (Motif?)

Okay. Puas aku cari. Akhir nya aku jumpa. Setelah ditapis, congak. Aku dapat jugak. Okay kali ni aku memang memuja kebahagiaan. Lazimnya, ia akan lahir sendiri apabila kita puas hati dengan apa yang dah kita ada atau kita buat. Tuhan dah menciptakan manusia dan sekalian alam. Alexander Graham Bell mencipta telefon. Karl Benz mencipta kereta. Wright brothers mencipta kapal terbang. Ini adalah pencetus pencetus idea. Mencipta sesuatu yang baru. Tapi lain dengan kebahagiaan dan emosi. Ia jarang boleh dicipta.

Okay. Let say. Kebahagian. Suatu keadaan perasaan yang damai dan mungkin jugak gembira. Dengan kata lain, ia melebihi hanya perasaan kegembiraan. Kegembiraan ni sangat chemistry dengan suatu kejadian atau pencapaian yang khusus, sedangkan kebahagian sangat berkait rapat dengan kesenangan hidup yang kaya raya. Okay. Kaya raya macam aku. Sebenar yang sebenar dan sebenarnya dua dua perasaan ni sangat berkait dan amak subjektif.

Macam yang aku cakap tadi. Kebahagian tak boleh dicipta. Mahupun diukur atau digambarkan. Kemudian ia boleh berubah ikut masa dan mungkin jugak tempat. Kadang kadang kau orang perasan tak. Orang yang bahagia ni tak semestinya bahagia. Dan orang yang tak tak bahagia tak semestinya tak bahagia. Orang tu sendiri je tau dia bahagia ke tak.

Aku dah menganalisa kes ini bertahun tahun. Aku dah tolong beberapa orang untuk buat thesis berdasarkan tajutk ini. Aku rasa, semakin kau tak rasa bahagia, semakin kuat pulak rasa tak puas hati. Perasaan ni pulak akan mendorong kau orang untuk menggila gila kan kebahagian. Tapi mungkin jugak kau orang akan terpinga pinga untuk cari bahagia tu. Contoh nya, macam kau orang nak berak. Kau akan berusaha sedaya upaya untuk cari toilet/jamban. Bila dah buang kau orang rasa bahagia macam nak terbang dekat langit.

Maaf. Contoh tak bagus di atas. Tak mengapa. Tapi kesimpulan aku ialah manusia semua bahagia. Tapi cara dia bahagia tu yang membezakan kita semua. Aku cerita yang tidak perlu cik pemuja yang meleret, kau orang bernasib baik berada di belakang aku. Kerana, kaki aku mungkin sampai jika di alas atas kepala anda berdua jika duduk di depan. Bagus lah kalau kau orang tak paham.

Lapar. Gerak dulu. Maaf lagi. Tiada nilai nilai moral dan pengajaran di sini.

Bye,







Labels:





Older Post | Newer Post
Profile

♥ IKA's ♥


I saw the best minds of my generation destroyed madness, starving hysterical naked



Socialis


Instagram



Archives





Credits




Buddyz

Aezan PFS
Aleeya
Atheera
Atrh Mhd
DyaYaya
Fasya
Hidayah
Idah
Liyana Fauzi
Maira
Meyra
Mimie
Sheira
Sheyfa
Syazana
Wanie
Wiwie
Sheira