April 27, 2010 @ 11:53 PM + comments
Stop Reading, Keep Learning

Apa kau rasa kau ni true ke atau kau ni copycat macam yang lain? Bila orang bersajak kau nak bersajak. Tapi semua bahasa punah terlajak. Atau orang menyanyi, kau nak nyanyi juga. Harap duit dan rupa. Tapi yes lah. Semua tu hak masing masing. Siapa nak bising.


Tak salah pun semua tu. Tiada siapa kisah. Aku pun tak. Cuma benda bila banyak dan congested, penuh tersumbat semua orang pun nak buat. Muncul satu lagi kegiatan yang tak sihat. Semua orang jadi sama. 10 orang menulis sajak, dan semua dengan gaya yang sama. 10 orang mengambil gambar, dan semua gambar komposisi yang sama. 10 orang menulis lagu dan semua lagu dengan chord yang sama.

Dunia akan jadi terlalau bosan jika ada 10 orang Siti Nurhaliza. 10 orang Pharrel William, 10 orang Albert Einstein, 10 orang Katy Perry, 10 orang Halimah Jongang dan sesiapa sahaja.

Prinsip, satu benda yang penting dari kecantikan. Kecantikan? Okay lah tu. Tak kisah lah kau cantik atau pelik. Ia perlu ada perasaan dan gaya tersendiri. Macam tanda lahir, atau tahi lalat yang istimewa di atas hidung. Membuatkan kau istimewa yang membeza kan aku dari kau dan dari mereka.

Dulu Missy Elliot pernah cakap 'I don't listen to other people song much'. Kerana dia tak mahu terpengaruh dengan gaya penulisan lagu. Dan sama ketika melukis dan menulis. Contoh nya macam ni. Kalau semua orang nak beli DSLR, beli lah. Tapi tak semua orang boleh jadi photographer. Tak semua orang boleh ada identiti dan perasaan dalam gambar.

Bak kata aku pula, Stop Reading but Keep Learning. Walaupun macam broken tapi biar lah. Membaca takkan membawa kita ke mana. Pergi belajar dan apply. Pergi tengok televisyen supaya boleh dengar, lihat dan ingat. Jangan hanya ke perpustakaan dan membaca sehingga rabun. There are more than meets the eyes. Seperti kata Optimus Prime, meniru adalah proses pembelajaran dan untuk berjaya kita perlu buat dengan cara yang tersendiri.

Oh Darling, ape I melalut cakap ni....


p/s: Sesiapa yang paham entry ini, sila tunjuk pusat. Hahahaha?





Labels:





Older Post | Newer Post
Profile

♥ IKA's ♥


I saw the best minds of my generation destroyed madness, starving hysterical naked



Socialis


Instagram



Archives





Credits




Buddyz

Aezan PFS
Aleeya
Atheera
Atrh Mhd
DyaYaya
Fasya
Hidayah
Idah
Liyana Fauzi
Maira
Meyra
Mimie
Sheira
Sheyfa
Syazana
Wanie
Wiwie
Sheira