December 20, 2009 @ 1:13 PM + comments
Kenapa Perempuan Melayu Tak Dipanggil Bumiputeri

Perempuan Cantik Di Negeri ku. =)

Bila cuti takde kerja mula lah pikir banyak banyak benda. Tibe tibe tajuk tu terkeluar. Biasa nya aku tulis tajuk lepas siap entry aku tulis. Tapi kali ni sebalik nya. Okay. Nak cerita ni. Sebagai seorang yang berbangsa Melayu, aku selalu terpikir bolehkah aku sampai ke tahap hidup yang aku sampai sekarang jikalau selama ini mulut aku tidak disuap? Bolehkah aku berjaya kalau aku di luar sekatan kuota, atau peruntukan, atau kelebihan hanya berdasarkan bangsa aku? (soalan macam iklan Milo) <-- tak faham tak ape. Tapi aku rasa aku bernasib baik, kerana pertaruhan aku akhirnya berbaloi. Sekurang kurang nya aku sedar peluang yang diberi pada aku, aku gunakan secukup cukupnya. Mungkin platform mudah untuk aku supaya berusaha untuk berjaya.
(Inilah akibatnya bila tonton filem 'Impak Maksima' kat leppy malam tadi.)

Sekeji mana pun aku memandang mamat mamat yang aku tengok bersepah kat kawasan Bukit Bintang tiap tiap hujung minggu (memang sungguh parah kebelakangan ini aku lihat), sebagai seorang yang berbangsa sama, kadang kadang aku kesian.

Sebaik mana pun pendidikan yang diberi kepada kau, semua pendidikan tu tak bermakna jika kau tak reti nak menggunakannya, Hidup memang tak cukup berbaloi kalau motif kau tiap tiap minggu adalah untuk menimbang bola di depan pelancong Arab sekitar Bukit Bintang.

(Ishh wanginya ah moi yang baru duduk sebelah aku ni.)

Aku pun secara jujur tak ada catalyst yang benar benar memaksa aku untuk buat perubahan diri. Aku tak dibelenggu kemiskinan, aku jarang dipandang rendah atau digelar bodoh dan tolol, aku tak membazir masa semata mata nak usha balak handsome atau kaya.

Tapi, mungkin keinginan aku untuk keluar dari belenggu h*** mentality telah membuka pemikiran aku sedikit. Aku rasa masa aku umur 15 tahun dulu pun cara aku fikir tak jauh beza dari mana mana budak seklah umur 15 tahun yang lain. Patut budak budak sekarang ni pergi Kem Bina Semangat/Kem Bina Insan paling tidak pun dikandangkan 'penziarahan' abang abang
yang sekarang berada dalam Raihan.

Terima kasih rock'n'roll.

Jadi apa pula catalyst kau? (Macam Heroes Musim ke-3 saja.)

p/s: Percaya pada diri, dan kamu takkan mati.

Labels:





Older Post | Newer Post
Profile

♥ IKA's ♥


I saw the best minds of my generation destroyed madness, starving hysterical naked



Socialis


Instagram



Archives





Credits




Buddyz

Aezan PFS
Aleeya
Atheera
Atrh Mhd
DyaYaya
Fasya
Hidayah
Idah
Liyana Fauzi
Maira
Meyra
Mimie
Sheira
Sheyfa
Syazana
Wanie
Wiwie
Sheira